In 2016 was het Bredase bedrijf Yonego Internet Marketing één van de eerste bedrijven in Nederland die hun medewerkers in staat stelden om na de geboorte van hun kind tot wel vier weken thuis te kunnen zijn. Hoe kwam het bedrijf toen tot deze beslissing? En wat heeft het de organisatie gebracht? Wij spraken met Joris Toonders, CEO van Yonego en zelf ook vader.
Wat was voor jou de aanleiding om je medewerkers vier weken Partnerverlof aan te bieden? En dan ook nog een volledig betaald?
Toen begin 2016 een collega bij Yonego mij vertelde dat hij vader zou worden, kregen we het al snel over partnerverlof. Destijds was dat standaard slechts twee dagen, wat ik gevoelsmatig niet vond kloppen. Omdat ik wilde dat iedereen binnen Yonego de eerste weken van zijn of haar kersverse kindje zou kunnen genieten, besloot ik nog de volgende dag voor iedereen 4 weken 100% betaald partnerverlof in te voeren. Toen dat bericht naar buiten kwam, gaf ik de dag daarop de hele dag door interviews. Het bleek enorm te leven.
De media pikte het dus meteen op. Kreeg je ook reacties van collega-ondernemers of beleidsmakers?
Jazeker! Ik kreeg talloze berichten van ondernemers, bestuurders en politici. Met velen van hen sprak ik ook de afgelopen jaren nog over dit belangrijke onderwerp. Omdat ik destijds al hoopte dat meer bedrijven zouden volgen en het ook in de Tweede Kamer op de agenda zou blijven staan. Gelukkig zijn er sindsdien grote stappen gezet en is de uitbreiding van het Partnerverlof inmiddels een feit.
Hoe kijk je terug op de beslissing om al ver voordat de Wet WIEG van kracht ging zélf het initiatief te nemen als werkgever?
Ik kijk er positief op terug. Sterker nog: als ondernemer is het één van mijn beste beslissingen geweest om niet te wachten op de overheid, maar gewoon iets recht te zetten wat fundamenteel niet klopte en beter kon én moest. Eigenlijk hoefde ik na die vier weken Partnerverlof alleen maar naar de ogen van kersverse vaders te kijken om te weten dat dit een goede beslissing was. Ook veel wetenschappelijk onderzoek ondersteunt deze persoonlijke overtuiging. Niet alleen voor het kind, de relatie, maar juist ook op het gebied van emancipatie is de (in)directe impact van de eerste weken enorm.
In 2018 ben je zelf vader geworden van een zoon. Hoe was het om de verlofperiode van de andere kant te ervaren? Niet als ondernemer, maar als vader?
Die eerste weken heb ik ervaren als de mooiste weken in mijn leven. Het is fijn om op dat moment even met niets anders bezig te hoeven zijn, er ook voor je vrouw te kunnen zijn en samen écht te genieten van alle mooie momenten. Hierdoor ben ik nog meer overtuigd geraakt van het belang van Partnerverlof en hoe belangrijk het is om dat als werkgever mogelijk te maken.
Toch zijn er nog veel werkgevers die de uitbreiding van het partnerverlof niet echt zien zitten. Wat zou je tot slot tegen je collega-ondernemers willen zeggen?
Graag herhaal ik de tips die al eens eerde gaf in een goed gelezen LinkedIn-post:
- Wat denk je dat het oplevert als je je verplaatst in wat mensen binnen je bedrijf willen? Investeren in het geluk van mensen binnen je bedrijf is de beste investering die je kunt doen.
- Bij Yonego meten we vrijwel alles, maar het resultaat van deze investering is vooral merkbaar én voelbaar en daarmee minstens zo belangrijk. Einstein zei het al: ‘Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts.’
- Denk je écht dat een vader die op maandag een kindje krijgt überhaupt op donderdag weer volledig gefocust aan het werk kan gaan?
- Mensen krijgen gemiddeld vandaag de dag geen acht kinderen meer. Dus waar hebben we het eigenlijk over?
- Niet onbelangrijk: hoe leuk is het wel niet om de mensen binnen je bedrijf deze bijzondere periode gewoon te gunnen? Ook dat is voor mij goed werkgeverschap. Alle vaders en moeders verdienen het om er de eerste weken volledig voor elkaar te kunnen zijn.